Begynder Microbit Spil Blokprogrammering

Reaktionsspil

Lav et spil hvor du tester hvem der har den hurtigste reaktionsevne!


Start

Introduktion

Du vil lave et 2-personer spil, hvor spillerne tester deres reaktionsevne. Spillet fungerer ved, at det viser et billede efter en tilfældig mængde tid, og den første til at trykke deres knap vinder.

Instruktioner: Hvis du læser dette online, så vent på at et billede vises på micro:bitten nedenunder, og vær derefter den første til at trykke A eller B for at se, hvem der er hurtigst.

Yderligere information for klubledere

Hvis du har brug for at printe dette projekt, så brug venligst den Printer-venlige version.

  • infoKlubleder notater

    Introduktion:

    I dette projekt vil de unge mennesker lave et reaktionsspil. Et billede vil blive vist på micro:bitten efter en tilfældig mængde tid, og den første person til at trykke deres knap vinder.

    De unge mennesker vil gøre brug af alle kodningskoncepterne brugt i tidligere projekter, såvel som at bruge Boolean operatorer til at vente, indtil en knap er blevet trykket.

    Ressourcer

    Til dette projekt bør MakeCode (PXT) microbit redigeringsprogrammet bruges.

    Du kan finde en færdig version af dette projekt ved makecode.microbit.org/#pub:50800-81674-84873-32898, og den kompilerede .hex fil kan downloades ved at klikke på ‘Download Project Materials’ linket for dette projekt, som indeholder:

    • microbit-Reaction.hex

    Der er også en version af projektet med “Behold score” udfordringen færdiggjort. Dette kan findes ved makecode.microbit.org/#pub:23812-11544-45113-45147, og den kompilerede .hex fil kan downloades ved at klikke på ‘Download Project Materials’ linket for dette projekt, som indeholder:

    • microbit-Reaction-Score.hex

    Læringsmål

    • Boolean operatorer:
      • AND;
      • NOT.

    Dette projekt bruger elementer fra den følgende sektion af Raspberry Pi Digital Making Curriculum:

    Udfordringer

    • “Vælg dit eget billede” - skifte billedet, som vises på micro:bitten.
    • “Vælg din egen forsinkelse” - ændre parametrene til random funktionen.
    • “Behold score” - bruge variabler til at holde styr på spillernes point.

Næste

Vent på det!

Lad os starte med at vise et billede efter en tilfældig mængde tid.

  • Gå til rpf.io/microbit-new for at starte et nyt projekt i MakeCode (PXT) redigeringsprogrammet. Kald dit nye projekt ‘Reaction’.

  • Spillet bør vente en tilfældig mængde tid, før det viser et billede.

træk en pause blok ind i forever blokken, og ændre pause tiden til 1000 ms:

screenshot

  • Tilføj endnu en pause blok, og træk derefter en pick random blok hen til pause blokken og sæt dets værdi til 4000:

screenshot

Husk at 1000 ms er 1 sekund, så der vil være en pause på mindst et sekund, og op til a maksimum af 5 sekunder (1000 + 4000 ms).

Hvis du har lyst, kan du ændre ‘1000’ og ‘4000’ tallene for at ændre længden af den korteste og den længste pause.

  • Dit spil bør vise et billede efter at have ventet, så spillerne ved, hvornår de skal trykke deres knapper.

screenshot

  • Tryk ‘run’ for at teste dit projekt. Du bør se dit billede dukke op efter en tilfældig forsinkelse.

  • Tilføj kode til sidst i forever-løkken for at vise dit billede i 1 sekund, og ryd derefter displayet.

screenshot

  • Test dit projekt. Du bør se dit billede blive vist tilfældigt og derefter forsvinde.

Tilbage Næste

Udfordring: Vælg dit eget billede

Kan du ændre billedet, der bliver vist?


Tilbage Næste

Udfordring: vælg din egen forsinkelse

Ændre tallene i din random blok. Du kan få dit spil til at køre hurtigere for at gøre det sværere, eller få det til at køre langsommere for at tilføje spænding!


Tilbage Næste

Vent på en vinder

Lad os tilføje kode til at vente, indtil en knap er trykket.

  • Efter visning af et billede, er du nødt til at vente, indtil nogen trykker deres knap.

En anden måde at sige dette er, at du er nødt til at vente, så længe at knap A og knap B ikke er blevet trykket (henholdsvis and og not på engelsk).

For at gøre dette, skal du tilføje en while løkke fra ‘Control’ afsnittet. While løkken bør tilføjes lige efter draw blokken.

screenshot

  • Træk en and blok fra ‘Logic’ til din while blok:

screenshot

  • Træk en not fra ‘Logic’ ind i den venstre side af and blokken:

screenshot

  • Træk en button A is pressed (knap A er trykket på dansk) blok fra ‘Input’ til efter not blokken:

screenshot

  • Gentag de 2 øverste trin for at tilføje not button B is pressed til den højre side af din while løkke.

screenshot

  • Du kan derefter tilføje en meget kort (20ms) forsinkelse, så din while løkke venter, så længe at en knap ikke er blevet trykket.

screenshot

  • Test dit projekt. Dit spil bør nu vise et billede, og derefter vente så længe at knapperne A og B ikke er blevet trykket.

Tilbage Næste

Hvem er hurtigst?

Lad os finde ud af, hvem der trykkede deres knap først.

  • Hvis knap A var trykket, vil vi gerne pege på spiller A. For at gøre dette, skal du tilføje en if blok efter din while løkke, og erstatte test med button A is pressed.

screenshot

  • Du kan derefter bruge show leds blokken til at vise en pil, som peger mod spiller A.

screenshot

  • Du bør også gøre det samme for knap B.

screenshot


Tilbage Næste

Udfordring: Behold score

Kan du bruge to variabler kaldt playerA og playerB til at holde styr på hver spillers score?

Du er nødt til at sætte begge scoringer til 0 i starten af spillet ved at placere kode inde i ‘on start’ blokken.

screenshot

Og hver runde tilføj 1 til den spiller, som vandt.

Du er også nødt til at tænke over, hvordan scoren skal vises.


Tilbage

Licence

Unless otherwise specified, everything in this repository is covered by the following licence:

Creative Commons License

PROJECT NAME by the Raspberry Pi Foundation is licenced under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

login