Du vil lave et 2-personer spil, hvor spillerne tester deres reaktionsevne. Spillet fungerer ved, at det viser et billede efter en tilfældig mængde tid, og den første til at trykke deres knap vinder.
Instruktioner: Hvis du læser dette online, så vent på at et billede vises på micro:bitten nedenunder, og vær derefter den første til at trykke A eller B for at se, hvem der er hurtigst.
Hvis du har brug for at printe dette projekt, så brug venligst den Printer-venlige version.
I dette projekt vil de unge mennesker lave et reaktionsspil. Et billede vil blive vist på micro:bitten efter en tilfældig mængde tid, og den første person til at trykke deres knap vinder.
De unge mennesker vil gøre brug af alle kodningskoncepterne brugt i tidligere projekter, såvel som at bruge Boolean operatorer til at vente, indtil en knap er blevet trykket.
Til dette projekt bør MakeCode (PXT) microbit redigeringsprogrammet bruges.
Du kan finde en færdig version af dette projekt ved makecode.microbit.org/#pub:50800-81674-84873-32898, og den kompilerede .hex fil kan downloades ved at klikke på ‘Download Project Materials’ linket for dette projekt, som indeholder:
Der er også en version af projektet med “Behold score” udfordringen færdiggjort. Dette kan findes ved makecode.microbit.org/#pub:23812-11544-45113-45147, og den kompilerede .hex fil kan downloades ved at klikke på ‘Download Project Materials’ linket for dette projekt, som indeholder:
Dette projekt bruger elementer fra den følgende sektion af Raspberry Pi Digital Making Curriculum:
random
funktionen.Lad os starte med at vise et billede efter en tilfældig mængde tid.
Gå til rpf.io/microbit-new for at starte et nyt projekt i MakeCode (PXT) redigeringsprogrammet. Kald dit nye projekt ‘Reaction’.
Spillet bør vente en tilfældig mængde tid, før det viser et billede.
træk en pause
blok ind i forever
blokken, og ændre pause tiden til 1000 ms:
pause
blok, og træk derefter en pick random
blok hen til pause
blokken og sæt dets værdi til 4000:Husk at 1000 ms er 1 sekund, så der vil være en pause på mindst et sekund, og op til a maksimum af 5 sekunder (1000 + 4000 ms).
Hvis du har lyst, kan du ændre ‘1000’ og ‘4000’ tallene for at ændre længden af den korteste og den længste pause.
Tryk ‘run’ for at teste dit projekt. Du bør se dit billede dukke op efter en tilfældig forsinkelse.
Tilføj kode til sidst i forever
-løkken for at vise dit billede i 1 sekund, og ryd derefter displayet.
Kan du ændre billedet, der bliver vist?
Ændre tallene i din random
blok. Du kan få dit spil til at køre hurtigere for at gøre det sværere, eller få det til at køre langsommere for at tilføje spænding!
Lad os tilføje kode til at vente, indtil en knap er trykket.
En anden måde at sige dette er, at du er nødt til at vente, så længe at knap A og knap B ikke er blevet trykket (henholdsvis and og not på engelsk).
For at gøre dette, skal du tilføje en while
løkke fra ‘Control’ afsnittet. While
løkken bør tilføjes lige efter draw
blokken.
and
blok fra ‘Logic’ til din while
blok:not
fra ‘Logic’ ind i den venstre side af and
blokken:button A is pressed
(knap A er trykket på dansk) blok fra ‘Input’ til efter not
blokken:not button B is pressed
til den højre
side af din while
løkke.while
løkke venter, så længe at en knap ikke er blevet trykket.Lad os finde ud af, hvem der trykkede deres knap først.
if
blok efter din while
løkke, og erstatte test
med button A is pressed
.show leds
blokken til at vise en pil, som peger mod spiller A.Kan du bruge to variabler kaldt playerA
og playerB
til at holde styr på hver spillers score?
Du er nødt til at sætte begge scoringer til 0 i starten af spillet ved at placere kode inde i ‘on start’ blokken.
Og hver runde tilføj 1 til den spiller, som vandt.
Du er også nødt til at tænke over, hvordan scoren skal vises.
Unless otherwise specified, everything in this repository is covered by the following licence:
PROJECT NAME by the Raspberry Pi Foundation is licenced under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.