Begynder Microbit Spil Blokprogrammering

Frustration

Bevæg en stav langs en bane uden at lave kontakt.


Start

Introduktion

Du vil lave et spil, hvor spillere skal guide en tryllestav igennem en bane, uden at staven rører banen - hvis staven rører banen, bliver der tilføjet et point til spillerens score. Spilleren med de færreste point vinder!

Instruktioner: Hvis du læser dette online, tryk A på micro:bitten nedenunder for at starte spillet, og rør derefter pin 0 for at lave en forbindelse.

Til dette projekt har du også brug for følgende genstande:

  • Metaltråd (omkring 50cm);
  • Modellervoks (skal være ikke-ledende);
  • Elektrisk tape (valgfrit);
  • Krokodillenæb med ledninger (valgfrit).

screenshot

Yderligere information for klubledere

Hvis du har brug for at printe dette projekt, brug venligst den Printer-venlige version.

  • infoKlubledernotater

    Introduktion:

    I dette projekt vil de unge mennesker lære at bruge variabler til at lave et spil, hvor målet er at guide en tryllestav igennem en bane uden at røre den - hvis staven rører banen, bliver der tilføjet et point til spillerens score. Spilleren med de færreste point vinder.

    Ressourcer

    For at færdiggøre dette projekt har de unge mennesker brug for:

    • Metaltråd (omkring 50cm);
    • Modellervoks;
    • Elektrisk tape (valgfrit);
    • Krokodillenæb med ledninger (valgfrit).

    Trin 1 og 2 af dette projekt kan udføres uden dette udstyr.

    Til dette projekt bør MakeCode (PXT) microbit redigeringsprogrammet bruges.

    Du kan finde en færdiggjort version af dette projekt ved makecode.microbit.org/#pub:71088-38400-20107-39742, og den kompilerede .hex fil kan downloades ved at klikke på ‘Download Project Materials’ linket for dette projekt, som indeholder:

    • Frustration.hex

    Læringsmål

    • Variabler;
    • Input/output (I/O) pins.

    Dette projekt bruger elementer fra den følgende sektion af Raspberry Pi Digital Making Curriculum:

    Udfordringer

    • “Vis et billede” - Vis et billede på micro:bitten, før antallet af fails er vist.
    • “Cheat mode!” - Træk 1 fra fails variablen når knappen B er trykket.
    • “Personliggør dit spil” - Lav ændringer til tryllestaven og banen for at gøre spillet sværere.

Næste

Opbevar fejl

Lad os starte med at lave et sted til at opbevare antallet af fejl.

  • Gå til rpf.io/microbit-new for at starte et nyt projekt i MakeCode (PXT) redigeringsprogrammet. Navngiv dit nye projekt ‘Frustration’.
  • Slet forever og start blokkene ved at trække dem over til sidepanelet:

screenshot

  • Et nyt spil bør starte når spilleren trykker knappen A. Klik ‘Input’ og derefter on button A pressed (engelsk for ‘på knap A trykket’).

screenshot

  • Nu har du brug for en variabel til at opbevare det antal gange du fejler i spillet ved at røre tråden med tryllestaven. Klik på ‘Variables’ og derefter ‘Make a new Variable’. Navngiv variablen fails (engelsk for ‘fejl’).

screenshot

  • Træk en set blok fra ‘Variables’ og vælg fails:

screenshot

Dette vil sætte antallet af fejl til nul, når du trykker på A knappen.

  • Til sidst kan du vise antallet af fails på din micro:bit. For at gøre dette, skal du først trække en show number (engelsk for ‘vis tal’) blok fra ‘Basic’ til slutningen af dit script.

screenshot

  • Træk derefter fails fra ‘Variables’ og ind i din set block.

screenshot

  • Klik ‘run’ for at teste dit script. Når du trykker på knap A, bør antallet af fejl, som er sat til 0, blive vist.

screenshot


Tilbage Næste

Udfordring: Vis et billede

Kan du vise et billede i 1 sekund (1000ms), før antallet at fails er vist?

screenshot

Du bliver nødt til at bruge de følgende blokke fra Basic til at gøre dette:

screenshot

screenshot


Tilbage Næste

Holde styr på fejl

Lad os tilføje kode til at holde styr på fejl.

  • Du vil tilføje 1 til din fails variabel hver gang en forbindelse er lavet på Pin0. For at gøre dette, træk on pin P0 pressed (engelsk for ‘på pin P0 trykket’) fra ‘Input’.

screenshot

  • Tilføj derefter 2 blokke til at vise et kryds i 1 sekund når Pin0 er trykket.

screenshot

  • Du er nu nødt til at lægge 1 til din fails variabel. For at gøre dette, skal du trække en change item by 1 (engelsk for ‘ændre genstand med 1’) fra Variables og ændre item til fails.

screenshot

  • Til sidst kan du tilføje kode til at vise det opdaterede antal af fejl. Din kode bør se således ud:

screenshot

  • Test din kode ved at trykke på knap A på emulatoren for at starte dit spil. Hver gang du trykker Pin0 bør du se din fails variabel stige med 1.

screenshot

  • Klik ‘Download’ og overfør dit script til din micro:bit. Du kan trykke Pin0 ved at fuldføre et kredsløb. For at gøre dette, kan du placere din højre tommelfinger på jordstiften (GND) og derefter trykke på Pin0 med din venstre tommelfinger.

screenshot


Tilbage Næste

Bygge dit spil

Nu hvor du har programmeret dit spil, er det tid til at sætte det hele sammen!

  • Først, lad os lave din tryllestav. Tag et stykke tråd omkring 20cm lang og bøj det på midten så det laver en løkke i toppen.

screenshot

  • Du kan derefter vride de to stykker at tråden sammen.

screenshot

  • Til at lave banen skal du tage et andet stykke tråd omkring 30cm lang og bøje den midterste del af tråden i form. Du bør bøje en af enderne af banen up.

screenshot

  • Hvis du har noget elektrisk tape, kan du vikle noget omkring de to ender af tråden, men husk at efterlade noget blotlagt metal i begge ender.

screenshot

  • Glid din tryllestav igennem din bane, og skub enderne af din tråd ned i noget ler for at få det til at stå op.

screenshot

  • Du kan nu forbinde dit spil til din micro:bit ved at bruge krokodillenæb eller noget ledning. Forbind først jordstiften (GN) til den ene ende af din bane.

screenshot

  • Du kan derefter forbinde Pin 0 til din tryllestav.

screenshot

  • Test dit spil. Tryk på knappen A, og din score bør være sat til 0. Hver gang din tryllestav rører banen, vil kredsløbet blive fuldført, og din micro:bit bør tilføje 1 til dit antal af fejl.

screenshot


Tilbage Næste

Udfordring: Cheat mode!

Kan du tilføje en snydekode til dit spil så din score reduceres med 1, når du trykker på knappen B?


Tilbage Næste

Udfordring: Personliggør dit spil

Få nogle venner til at prøve dit spil. Hvis dit spil er for let, kan du gøre det sværere ved at:

  • Lave en længere bane;
  • Tilføje flere bøjninger til din bane;
  • Lave en tryllestav med et smallere hul.

Tilbage

Licence

Unless otherwise specified, everything in this repository is covered by the following licence:

Creative Commons License

PROJECT NAME by the Raspberry Pi Foundation is licenced under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

login