Du vil lave et spil, hvor spillere skal guide en tryllestav igennem en bane, uden at staven rører banen - hvis staven rører banen, bliver der tilføjet et point til spillerens score. Spilleren med de færreste point vinder!
Instruktioner: Hvis du læser dette online, tryk A på micro:bitten nedenunder for at starte spillet, og rør derefter pin 0 for at lave en forbindelse.
Til dette projekt har du også brug for følgende genstande:
Hvis du har brug for at printe dette projekt, brug venligst den Printer-venlige version.
I dette projekt vil de unge mennesker lære at bruge variabler til at lave et spil, hvor målet er at guide en tryllestav igennem en bane uden at røre den - hvis staven rører banen, bliver der tilføjet et point til spillerens score. Spilleren med de færreste point vinder.
For at færdiggøre dette projekt har de unge mennesker brug for:
Trin 1 og 2 af dette projekt kan udføres uden dette udstyr.
Til dette projekt bør MakeCode (PXT) microbit redigeringsprogrammet bruges.
Du kan finde en færdiggjort version af dette projekt ved makecode.microbit.org/#pub:71088-38400-20107-39742, og den kompilerede .hex fil kan downloades ved at klikke på ‘Download Project Materials’ linket for dette projekt, som indeholder:
Dette projekt bruger elementer fra den følgende sektion af Raspberry Pi Digital Making Curriculum:
fails
er vist.fails
variablen når knappen B er trykket.Lad os starte med at lave et sted til at opbevare antallet af fejl.
forever
og start
blokkene ved at trække dem over til sidepanelet:on button A pressed
(engelsk for ‘på knap A trykket’).fails
(engelsk for ‘fejl’).set
blok fra ‘Variables’ og vælg fails
:Dette vil sætte antallet af fejl til nul, når du trykker på A knappen.
fails
på din micro:bit. For at gøre dette, skal du først trække en show number
(engelsk for ‘vis tal’) blok fra ‘Basic’ til slutningen af dit script.fails
fra ‘Variables’ og ind i din set block
.0
, blive vist.Kan du vise et billede i 1 sekund (1000ms), før antallet at fails
er vist?
Du bliver nødt til at bruge de følgende blokke fra Basic til at gøre dette:
Lad os tilføje kode til at holde styr på fejl.
fails
variabel hver gang en forbindelse er lavet på Pin0. For at gøre dette, træk on pin P0 pressed
(engelsk for ‘på pin P0 trykket’) fra ‘Input’.fails
variabel. For at gøre dette, skal du trække en change item by 1
(engelsk for ‘ændre genstand med 1’) fra Variables og ændre item
til fails
.fails
variabel stige med 1.Nu hvor du har programmeret dit spil, er det tid til at sætte det hele sammen!
Kan du tilføje en snydekode til dit spil så din score reduceres med 1, når du trykker på knappen B?
Få nogle venner til at prøve dit spil. Hvis dit spil er for let, kan du gøre det sværere ved at:
Unless otherwise specified, everything in this repository is covered by the following licence:
PROJECT NAME by the Raspberry Pi Foundation is licenced under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.