Vi laver Flappy Bird i Scratch
Hvis du ikke kender Flappy Bird, så prøv det her https://flappybird.io/
Vi starter et nyt Scratch projekt ved at gå til https://scratch.mit.edu/ og trykke "Find på"
Vi laver et nyt projekt og starter med at slette katten.
Derefter trykker vi på Paint/Tegn knappen.
Så er vi kommet ind i tegnemode for en ny sprite, hvor vi så vælger cirkel værktøjet.
Man kan vælge en anden farve ved at trykke på Fill/Fyld og trække i sliders
En flappybird består faktisk bare af en masser cirkler så begynd med at tegne dens krop ved at lave en aflang lilla cirkel.
Så laver vi en hvid cirkel for dens vinge og en hvid cirkel for dens øje
Brug penselværktøjet til at lave en prik i øjet.
Lav en orange cirkel til næbet.
Læg mærke til at vi er i kostumer/costumes mode, kode kan man lave ved at trykke på den anden fane.
Ved at trække blokke ind på kodesiden kan vi lave tyngdekraft. Hiv “When FLAG clicked” ind til at starte en ny sekvens af kode. Denne sekvens får ansvaret for vores tyngdekraft opførsel. I sekvensen bruger vi en “forever” og en “change y by “ blok til at få vores sprite til at falde nedaf.
For at få rigtig tyngdekraft skal vi accelerere mod jorden, det gør vi ved at have en variabler der bestemmer farten mod jorden. Lav en ny variabel ved at trykke på “Make a Variable”, og kald den opadhastighed.
I vores bloksekvens, hiv en variabel blok ind i “forever”, så opadhastigheden bliver større i hver gennemgang af forever loopen. Derefter ændrer vi y med opadhastigheden.
Så virker vores tyngdekraft!
Men for at vores figur går tilbage til start skal vi lave en ny bloksekvens. Hiv en ny “When FLAG clicked” ind, og så hiv en “go to x, y” ind og sæt det til 0,0. Det nulstiller vores position.
Nulstil også vores variabel til 0
Så laver vi en tredje bloksekvens hvor det er mellemrum tasten der starter koden. Vi sætter vores opadhastighed til 10 hvilket betyder vores figur går opad.
Vores kode skulle nu se sådan ud
Tryk på ny sprite og tryk på tegn/paint
Vælg en grøn farve og en sort kant
Forhindringer i Flappybird er egentlig bare nogle firkanter der ligner rør. Brug firkant værktøjet.
Tegn nogle flere firkanter så du har en forhindring.
Du kan gå ud af tegnemode/kostumemode ved at trykke på kode fanen
Først laver vi en bloksekvens der får vores forhindring til at starte i højre side (x position 250 eller lignende)
Så laver vi en anden bloksekvens der bevæger vores forhindring mod venstre (den negative x-retning)
Til sidst laver vi en bloksekvens der flytter vores forhindring tilbage til højre side af skærmen når den har ramt venstre side.
Vores kode skulle nu se sådan ud
Sørg for at vores sprites er navngivet så det giver mening. Du kan ændre navn ved at skrive i “Sprite” feltet.
Start en ny kodesekvens på flappybird spriten! Brug en “forever”, en “if”, og så brug “touching” og vælg pipe. Hvis det er sandt, så “stop all”
De basale elementer i flappybird er nu færdigt! og vi kan spille spillet.
Vores forhindring kode skulle nu se sådan ud
Vores flappybird kode skulle nu se sådan ud