Begynder Blender Spil Kunst

3D Snemand

Byg en 3D model af en snemand ved at bruge Blender


Start

Introduktion

Lav en 3D model af en snemand ved at bruge Blender!

Hvad du vil lave

Den færdige model kan ses her:

  • info"Hvad du har brug for"

    Hardware

    • En stationær eller bærbar computer, der kan køre Blender softwaren.

    Software

Yderligere information for undervisere

Hvis du har brug for at printe dette projekt, brug venligst den printer-venlige version.

Brug linket i sidefoden for at tilgå GitHub-repositoriet for dette projekt, som indeholder alle ressourcer (inklusivt et eksempel på et færdigt projekt) i ‘en/resources’ folderen.

Hvis du foretrækker det, kan du se hele ressourcen som en video tutorial:

Licens

Snowman af 3Dami & b3d101, Peter Kemp, Tom Haines, Monique Dewanchand er licenseret under et Creative Commons Attribution 4.0 International License.


Næste

Snemandens krop

  • Åben Blender.

  • I denne tutorial har vi ikke brug for introduktionsskærmen, så klik til højre for at få den til at forsvinde.

For at lave en snemand, har vi ikke brug for en terning. Vi har i stedet for brug for at tilføje en bold eller kugle.

  • Fjern terningen ved at vælge den, trykke X, og derefter trykke Enter.

Fjern terning

Nu har vi brug for at tilføje en kugle.

  • Tryk på Add dropdown menuen i det øverste venstre hjørne af 3D Viewet, og vælg derefter Mesh > UV Sphere (‘sphere’ er engelsk for kugle).

UV Kugle

Ved at tilføje UV kuglen, har vi lavet en fin, rund krop til snemanden.

  • For at se, hvordan kuglen ser ud, tryk F12 (hvis du bruger en Mac, FN + F12) for at gengive dit billede.

Snemandens krop ser ud til at være lidt for lille, så lad os ændre størrelsen på UV kuglen.

  • Tryk ESC for at forlade gengivelsesvisning.

  • Vær sikker på, at UV kuglen og Scale værktøjet (i panelet til venstre) er valgt, og brug derefter de blå, grønne, og røde håndtage til at ændre kuglens størrelse.

Terning væk

Du vil nok bemærke, at det er vanskeligt at få den rigtige form ved at bruge håndtagene. Kuglen kan komme til at ligne et stort æg. Som eksempel:

Æg krop

Der er dog en anden måde, man kan gøre dette.

  • Først, fjern UV kuglen og tilføj en ny kugle.

  • Vær sikker på, at din mus er i 3D Viewet, og at den nye UV kugle er valgt. Tryk S — nu kan du ændre UV kuglens størrelse ensartet ved kun at flytte din mus.

Ændre kroppens størrelse

Når den har den størrelse du vil have, behøver du kun at trykke venstre musetast for at bekræfte størrelsen.

Du kan checke UV kuglens størrelse ved at gengive den.

  • Tryk F12 (eller FN + F12 hvis du bruger en Mac). Check UV kuglens størrelse, og derefter tryk ESC for at forlade gengivelsesvisning.

Gengiv krop

Hvis kuglen ser ud til at være for stor, tryk S og derefter flyt musen til at ændre dens størrelse. Gengiv for at se, om størrelsen er fornuftig. Som eksempel:

Gengiv krop igen


Tilbage Næste

Snemandens hoved

Nu har vi brug for et hoved til snemanden.

  • Tilføj endu en UV kugle.

Hvis det ligner, at der ikke blev tilføjet en ny kugle, så vær ikke bekymret - det er muligt, at du ikke kan se den, fordi den var tilføjet inde i snemandens krop. Vi bliver nødt til at trække den ud.

  • Vælg flytteværktøjet fra den venstre menu.

Pilespidser

  • Træk UV kuglen ud ved at bruge det blå håndtag (z-akse), og placer den ovenpå den anden kugle for at lave hovedet.

Tilføj hovedet

  • Gengiv nu dit billede for at se, hvordan det ser ud. Som eksempel:

Gengiv hovedet

Hovedet ser måske lidt stort ud, så lad os skrumpe det.

  • Tryk ESC for at forlade gengivelsesvisning.

  • Vælg hoved UV kuglen, og tryk S for at ændre dets størrelse. Flyt musen mod midten af objektet for at gøre det mindre.

  • Gengiv igen for at se, hvordan billedet ser ud. Som eksempel:

Gengiv hovedet igen

Hvis hovedet er for lille eller for stort, så ændre dets størrelse, så det ser rigtigt ud.

  • Hovedet kan måske ikke være forbundet med snemandens krop i den rigtige position. Flyt hovedet til kroppen ved at bruge håndtagene. Check hvordan det ser ud, ved at gengive billedet. Som eksempel:

Gengiv hovedet på kroppen


Tilbage Næste

Snemandens næse

Normalt bruger man en gulerod til at lave en snemands næse - vi vil bruge en kegle i stedet for.

  • Tryk på Add dropdown menuen og vælg Cone fra Mesh sektionen (cone er engelsk for kegle).

  • Keglen vil sandsynligvis blive tilføjet inde i kroppen igen, så brug det blå håndtag til at trække den op.

Træk kegle

Kegle viser sig

Keglen er muligvis for stor til at være næsen, så du bliver nødt til at ændre dens størrelse.

  • Ændre keglens størrelse ved at bruge enten genvejstasten S eller skaleringsværktøjet, som måske er lidt mere praktisk til dette formål.

Som eksempel:

Ændre keglens størrelse

  • Efter du har ændret keglens størrelse, brug flytteværktøjet til at trække den ned til siden af snemandens hoved, der hvor næsen bør være:

Som eksempel:

Flyt keglen

Du er nødt til at dreje næsen for at sætte den rigtigt på snemandens hoved. Til dette skal du bruge rotationsværktøjet.

Roteringsværktøj

  • Vær sikker på, at næsekeglen er valgt, og vælg derefter rotationsværktøjet (de to pile omkring diamanten) fra den nederste menu.

Du vil se forskellige kurver, som du kan bruge til at påvirke næsen.

Drej næsen

Brug den kurve (rød, blå, eller grøn), der vil dreje næsen i den retning, du gerne vil have. Som eksempel:

Drej næsen

Drej næsen mere

  • Skift tilbage til flytteværktøjet.

  • Flyt næsen til den rigtige plads ved at bruge de blå, grønne, og røde håndtag.

Flyt næsen

  • Gengiv billedet nu og check, hvordan snemanden ser ud. Er næsen på den rigtige plads? Ligner din model en snemand?

Tilbage Næste

Snemandens hat

Lad os nu tilføje en hat til snemanden. Hatten vil blive lavet med en cylinder.

  • Tilføj en Cylinder fra Add dropdown menuens Mesh sektion.

Cylinderen kan muligvis blive tilføjet inde i UV kuglen, så brug det blå håndtag endnu en gang til at flytte den opad.

Træk cylinder

  • Ændre cylinderens størrelse ved at bruge genvejstasten S. Ved at flytte musen mod midten af cylinderen, bliver den gjort mindre.

Ændre cylinderens størrelse

  • Flyt cylinderen ned til toppen af snemandens hoved ved at bruge de blå, grønne, og røde håndtag.

  • Gengiv for at se, hvordan snemanden ser ud. Som eksempel:

Gengiv snemanden


Tilbage Næste

Udfordring: øjne, arme, og knapper

  • Giv snemanden nogle øjne, knapper, og arme.

Øjne knapper og arme

  • Måske kunne du tilføje et halstørklæde?

Tilbage

Licence

Unless otherwise specified, everything in this repository is covered by the following licence:

Creative Commons License

Snowman by 3Dami & b3d101, Peter Kemp, Tom Haines, Monique Dewanchand is licenced under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Based on a work at https://github.com/raspberrypilearning/blender-snowman.

login