Lav en 3D model af en snemand ved at bruge Blender!
Den færdige model kan ses her:
Dette projekt bruger elementer fra den følgende sektion af Raspberry Pi Digital Making Curriculum:
Hvis du har brug for at printe dette projekt, brug venligst den printer-venlige version.
Brug linket i sidefoden for at tilgå GitHub-repositoriet for dette projekt, som indeholder alle ressourcer (inklusivt et eksempel på et færdigt projekt) i ‘en/resources’ folderen.
Hvis du foretrækker det, kan du se hele ressourcen som en video tutorial:
Snowman af 3Dami & b3d101, Peter Kemp, Tom Haines, Monique Dewanchand er licenseret under et Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Åben Blender.
I denne tutorial har vi ikke brug for introduktionsskærmen, så klik til højre for at få den til at forsvinde.
For at lave en snemand, har vi ikke brug for en terning. Vi har i stedet for brug for at tilføje en bold eller kugle.
Nu har vi brug for at tilføje en kugle.
Ved at tilføje UV kuglen, har vi lavet en fin, rund krop til snemanden.
Snemandens krop ser ud til at være lidt for lille, så lad os ændre størrelsen på UV kuglen.
Tryk ESC for at forlade gengivelsesvisning.
Vær sikker på, at UV kuglen og Scale værktøjet (i panelet til venstre) er valgt, og brug derefter de blå, grønne, og røde håndtage til at ændre kuglens størrelse.
Du vil nok bemærke, at det er vanskeligt at få den rigtige form ved at bruge håndtagene. Kuglen kan komme til at ligne et stort æg. Som eksempel:
Der er dog en anden måde, man kan gøre dette.
Først, fjern UV kuglen og tilføj en ny kugle.
Vær sikker på, at din mus er i 3D Viewet, og at den nye UV kugle er valgt. Tryk S — nu kan du ændre UV kuglens størrelse ensartet ved kun at flytte din mus.
Når den har den størrelse du vil have, behøver du kun at trykke venstre musetast for at bekræfte størrelsen.
Du kan checke UV kuglens størrelse ved at gengive den.
Hvis kuglen ser ud til at være for stor, tryk S og derefter flyt musen til at ændre dens størrelse. Gengiv for at se, om størrelsen er fornuftig. Som eksempel:
Nu har vi brug for et hoved til snemanden.
Hvis det ligner, at der ikke blev tilføjet en ny kugle, så vær ikke bekymret - det er muligt, at du ikke kan se den, fordi den var tilføjet inde i snemandens krop. Vi bliver nødt til at trække den ud.
Hovedet ser måske lidt stort ud, så lad os skrumpe det.
Tryk ESC for at forlade gengivelsesvisning.
Vælg hoved UV kuglen, og tryk S for at ændre dets størrelse. Flyt musen mod midten af objektet for at gøre det mindre.
Gengiv igen for at se, hvordan billedet ser ud. Som eksempel:
Hvis hovedet er for lille eller for stort, så ændre dets størrelse, så det ser rigtigt ud.
Normalt bruger man en gulerod til at lave en snemands næse - vi vil bruge en kegle i stedet for.
Tryk på Add dropdown menuen og vælg Cone fra Mesh sektionen (cone er engelsk for kegle).
Keglen vil sandsynligvis blive tilføjet inde i kroppen igen, så brug det blå håndtag til at trække den op.
Keglen er muligvis for stor til at være næsen, så du bliver nødt til at ændre dens størrelse.
Som eksempel:
Som eksempel:
Du er nødt til at dreje næsen for at sætte den rigtigt på snemandens hoved. Til dette skal du bruge rotationsværktøjet.
Du vil se forskellige kurver, som du kan bruge til at påvirke næsen.
Brug den kurve (rød, blå, eller grøn), der vil dreje næsen i den retning, du gerne vil have. Som eksempel:
Skift tilbage til flytteværktøjet.
Flyt næsen til den rigtige plads ved at bruge de blå, grønne, og røde håndtag.
Lad os nu tilføje en hat til snemanden. Hatten vil blive lavet med en cylinder.
Cylinderen kan muligvis blive tilføjet inde i UV kuglen, så brug det blå håndtag endnu en gang til at flytte den opad.
Flyt cylinderen ned til toppen af snemandens hoved ved at bruge de blå, grønne, og røde håndtag.
Gengiv for at se, hvordan snemanden ser ud. Som eksempel:
Unless otherwise specified, everything in this repository is covered by the following licence:
Snowman by 3Dami & b3d101, Peter Kemp, Tom Haines, Monique Dewanchand is licenced under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Based on a work at https://github.com/raspberrypilearning/blender-snowman.