Lær hvordan man farver en 3D model af en snemand ved at bruge Blender.
Den færdige model kan ses her:
Dette projekt bruger elementer fra den følgende sektion af Raspberry Pi Digital Making Curriculum:
Hvis du har brug for at printe dette projekt, brug venligst den printer-venlige version.
Brug linket i sidefoden for at tilgå GitHub-repositoriet for dette projekt, som indeholder alle ressourcer (inklusivt et eksempel på et færdigt projekt) i ‘en/resources’ folderen.
Hvis du foretrækker det, kan du se hele ressourcen som en video tutorial:
Colour a snowman af 3Dami & b3d101, Peter Kemp, Tom Haines, Monique Dewanchand er licenseret under et Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Du vil begynde med snemanden, som du lavede hvis du afsluttede Snowman ressourcen. Hvis du ikke har en snemand, kan du downloade starterprojektet.
Snemanden har en hat på sit hoved. Lad os prøve at male den grøn.
Hvis du kigger på billedet, kan du se at snemanden er helt grå:
For at farve snemanden, skal du tilføje materialer til modellen.
Tryk ESC for at forlade gengivelsesvisning.
Vælg hatten og tryk Material Properties ikonet i menuen på panelet til højre.
Tilføj et nyt materiale ved at trykke på New knappen.
Giv materialet navnet ‘greenhat’ (engelsk for grøn hat) ved at skrive navnet i boksen.
De farver, du kan vælge imellem, er måske for lyse til din smag. Hvis du ønsker at bruge en mørkere grøn, kan du reducere farveintensiteten.
Du kan se, at snemanden nu har en grøn hat.
Forlad gengivelsesvisning.
For at se farven på snemanden i 3D visning, tryk på Viewport Shading knappen.
I dette trin vil du farve et øje.
Vælg et af øjnene ved at klikke på det. Du kan sikre, at øjet er valgt ved at checke, om der er en orange kant omkring det.
Ligesom du gjorde med hatten, skal du gå til Material Properties fanen i panelet til venstre og trykke New for at lave et nyt materiale til øjet.
Navngiv dette materiale ‘coal’ (engelsk for kul).
Nu har du et sort øje. Resten af snemanden er stadig grå.
For at farve det andet øje og hver enkelte knap, kunne du gå igennem hele processen med at tilføje nye materialer for hver enkelte, men dette ville være ret besværligt. Det er meget lettere at genbruge et materiale du allerede har lavet, så lad os genbruge kulmaterialet til af farve det andet øje og knapperne!
Vælg det andet øje.
Gå til Material Properties fanen. I stedet for at vælge New indstillingen, så tryk material selection rullemenuen ved siden af.
Gentag denne process for hver af snemandens knapper.
Vælg en knap, og derefter klik Material Properties fanen for at vælge ‘coal’ materialet.
Gengiv dit billede igen. Du vil se, at snemanden nu har sorte knapper og sorte øjne.
Snemandens næse vil være orange. Eftersom du ikke har et orange materiale, bliver du nødt til at lave en ny farve.
Vælg næsen.
Gå til Material Properties fanen.
Vælg New for at lave en ny farve.
Giv materialet et navn, som for eksempel ‘carrot’ (engelsk for gulerod).
Når du er i 3D visning, vil du bemærke, at kuglerne, som snemandens krop og hoved er lavet af, er grå og ikke hvide.
For at lave den hvide farve, skal du trække prikken i baren hele vejen op.
Unless otherwise specified, everything in this repository is covered by the following licence:
Colour a snowman by 3Dami & b3d101, Peter Kemp, Tom Haines, Monique Dewanchand is licenced under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Based on a work at https://github.com/raspberrypilearning/blender-colour-snowman.